Artister som är försiktiga med produktplacering

Samtidigt som vissa artister ute i världen går med på nästintill vad som helst när det gäller produktplacering i deras musikvideos, allt för att tjäna en slant, så finns det så klart också den raka motsatsen, dom som aldrig skulle få för sig det men även dom som gör det, men gör det så på ett väldigt sparsamt och stilrent sätt.

Försiktig placering

Sättet som vissa grupper och artister använder sig av när det gäller produktplacering i deras video sker med en stor mängd subtilitet och känslighet. Artisterna har insett vikten av att använda sig av produktplacering i sina musikvideos för att inte enbart skära ner på kostnaderna men också ha möjligheten att genom- och slutföra produktionen. Utan denna tillströmning av kapital hade detta kanske inte varit en möjlighet.  Om vi ska prata om ett gott exempel på artister som gör detta på ett stilfullt sätt, då räcker det med att vi tar en närmare titt på Katy Perry som liksom så många andra använder produktplacering i hennes musikvideos men hon gör det på ett sådant sätt att det är både dolt och sker med omtanke. Hon menar som på att ibland är det ett måste att ta den vägen för att kunna genomföra saker man vill göra men att när man gör det, att det då sker på ett smakfullt sätt, och inte som ett solklart sponsoravtal mellan artisten och varumärket, då det självfallet finns historier och videos som solklart visar just detta, även hon Katy själv inte valt att nämna några exempel.

Sälj inte själen för några kronor

Som så många amerikaner så tar man gärna till sig sociala medier för att uttrycka sina känslor och dela med sig av sina åsikter och värderingar och artister som Katy Perry är långt ifrån något undantag. Till och med den nuvarande presidenten i USA, Thrump gillar att använda sig av twitter för att dela med sig av händelser och tankar till det amerikanska folket.  I ett tweet hade Kate uttryckt sina känslor om just produktplacering och hur det i vissa fall sker på ett onaturligt och att det utan tvekan uppfattas som ett uppenbart avtal mellan artist och produktägaren. Men inte långt efter att hon släppt detta uttalande kom hon också med ett nytt meddelande där hon påpekad att detta var hennes personliga åsikt och inte alls var menat som något personligt påhopp på något, framför allt inte Britney Spears, som strax innan Kate hade skrivit sitt tweet, gjort reklam för en webbsida i sin video och för detta inkasserat närmare 2,4 miljoner kronor för arbetet. Med sådana pengar på spel och om jag själv varit en artist då hade jag garanterat också sett till att det förekom produktplacering i mina videos. Kan jag tjäna en eller ett par miljoner för några timmars arbete, då vore jag dum om jag tackade nej till ett sådan erbjudande. Det handlar trots allt om att säkra sin framtid, ekonomiskt. Vi måste trots allt se efter oss själva och vår familj, precis som Spears gör för både sig själv och sina barn.