Fördelar med produktplacering

Produktplacering innebär att en produkt eller ett varumärke marknadsförs i en film eller i en tv serie. Från allra första början var produktplacering tänkt som en reklam, men man insåg snabbt att varorna genom produktplacering lätt blev en statussymbol, detta genom att kända skådespelare ofta förknippades med själva varan.Produktplacering kan således användas istället för en uppenbar reklam då många idag helt enkelt är trötta på den och även filtrerar bort den. En produktplacering kan bland annat därför vara mycket effektiv då den bland annat ökar produktmedvetenheten och skapar en uppmärksamhet hos den som ser produkten. Risken är sedan stor att mottagaren därefter känner igen produkten vid ett senare tillfälle och vid ett eventuellt senare köpbeslut. Genom att produkten också presenteras i en naturlig miljö och i ett realistiskt sammanhang så höjs trovärdigheten för produkten och det kan också öka en eventuell säljares engagemang för produkten.Den allra första produktplaceringen tros ha varit gjord redan i slutet av 1800 talet men blev inte fullt så populär förens omkring 1980 talet. Diverse produktplacering av cigaretter och alkohol var väldigt vanligt i Sverige under denna tid vilket numera är förbjudet. Nu är produktplacering ett mycket vanligt sätt att nå ut till allmänheten, och nästan allt går att placera och ibland lanseras även produkter innan de finns på marknaden.

Trovärdighet, timing och drama

Studier har visat på de stora fördelarna med produktplacering kontra en reklamfilm och bland annat så finns det tre stycken huvudsakliga fördelar vilka är, en ökad trovärdighet, timing och drama. Precis som nämnt tidigare så är trovärdigheten en stark fördel när det kommer till produktplacering och anledningen är att sammanhanget där produkten placerats ofta är väldigt naturlig och det gör att det blir lätt att ta till sig produkten som visas. I slutändan kommer produkten fastna i tanken hos den som ser produktplaceringen och eventuellt leda till ett framtida köp.

Fördelar med produktplacering

Genom att tajma själva produktplaceringen kan man fånga en eventuell mottagare när denne inte är på sin vakt. Det finns en mängd med människor som verkligen ogillar säljare och olika förutsägbara annonser. Genom att produktplacera så ser mottagaren en produkt utan att den är riktad till att sälja något vidare. Igen blir det ett återkommande inslag hos en ovetande mottagare. Själva dramabiten brukar nämnas då produktplaceringen ofta sker i en film, genom att produktplacera i en film lär sig mottagaren att känna igen de olika rollerna men också att identifiera sig med dem. Återigen handlar det om ett återkommande och ett oväntat inslag hos den som är mottagare.

Fler fördelar

Genom produktplacering så når du ut till en mycket stor räckvidd och det är också mycket kostnadseffektivt. Jämför man återigen med en reklamfilm så har mottagaren ingen egentlig anledning eller en möjlighet att missa placeringen såsom man kan göra när det är reklampaus och därför blir placeringen mycket kostnadseffektiv. Det går inte att frångå fördelarna med att produktplacera och det är utan tvekan ett bra sätt att visa upp sin produkt då den i slutändan mer eller mindre faktiskt säljer sig självt.