Förhållandet mellan produkter och sångtexter

Förhållandet mellan produktplacering och musik är långt ifrån något nytt, även om vi idag nu kan se det, men det har förekommit under flera årtionden, så långt tillbaka som 70-talet. Redan då förekom det låtar med texter som gjorde reklam för varumärken, där låten ”He´s the greatest dance” har en text som innehåller varumärken som bland annat Gucci, något som fick märket en enorm publicitet och således såg en ökad försäljning tack vare detta. Ett annat bra exempel är kopplat till bilden här ovan som är en bild på en Rolls Royce. I sångaren Drakes låt Portland kan man höra texten “Park the Benz, just to ride the Wraith” där man syftar på just en Rolls Royce Wraith.

Rapp och hip hop

Det var dock under 80-talet som vi verkligen såg en explosion av varumärkesexponering inom musikbranschen och speciellt då i inom musikstilar som hiphop och rapp. Ett praktexempel på detta är låten “My Adidas” som spelades in av gruppen Run DMC där inte enbart titeln innehöll varumärket, även sångtexten men också musikvideon, där man kunde se artisterna bära plagg och skor från märkestillverkaren. På så sätt visade man upp för omvärlden och framför allt sina fans att det var ”coolt” att använda sig av dessa kläder och att fansen således också borde göra det. Hur mycket detta kan ha kostat Adidas för att få en musikvideo som detta av vad som under denna period var en stor hiphopgrupp, är svårt att säga men det krävdes säkerligen en ordentlig summa.

Under en undersökning som gjordes under perioden 2009 till 2013 där man tittade närmare på produktplacering i musikvideos inom denna musikgenre framkom det att hela 73% av alla producerade musikvideos hade någon form av produktplacering i dem, då främst i form av kläder eller skor. Det visade sig också att det var främst det manliga artisterna som valde att gå denna väg även om vi nämnt att även kvinnliga artister också mer än gärna använder sig av dessa metoder. De vanligaste förekommande varumärken som nämns i låtar är dock inte kläder utan bilmärken

Få ut budskapet genom musiken

Produktägarna letar alltid efter nya sätt att kunna göra reklam för sin produkt, att få ut budskapet om nya modeller eller produkter men samtidigt så har människan blivit allt mer ”reklamintolerant” där majoriteten av oss byter kanal på tv:n eller tittar på något annat under en reklamsnutt som spelas på Youtube. På så sätt lyckas man inte som företag att sprida budskapet och kunna introducera det man vill åt sin målgrupp och därför har produktplaceringen tagit en så stor och viktig roll i deras marknadsföring. Inom dessa sammanhang får tittaren se produkten utan att tittaren byter kanal. För att ta steget ännu längre, så väljer man då också att övertala artister att använda sig av deras varumärke i de olika sångtexterna när dom skrivs, för att verkligen uppmärksamma lyssnarna om produkten, utan att nödvändigtvis behöva titta på musikvideon.

Frågan är nu bara, vad ska dom komma att tänka på här näst? När ska tittarna eller åskådarna anse att det blir för mycket och börja kräva att man minskar med denna form av reklam? Produkttillverkarna måste hela tiden försöka hitta nya kanaler och vägar att få ut sina budskap på och att produktplacering är här för att stanna råder det inget tvivel om, det intressanta är nu bara att få se vad som kommer här näst.