Individer som utnyttjar möjligheterna till max

Som vi nämnt här tidigare så är produktplacering inom media idag ett allt ofta förekommande fenomen, och i många fall väljer till och med produktägarna att enbart fokusera på denna typ av marknadsföring istället för traditionsenlig reklam, eller en kombination av de två men där då produktplaceringen får störst fokus. Varför kanske ni frågar er? Genom att använda en produkt i vad som ska uppfattas som et vanligt liv, en vanlig situation är tanken att konsumenten ska känna igen sig, att inse att det kanske skulle vara något som de också skulle kunna använda sig av, pröva på eller ta en närmare titt på.

Lägre kostnader, högre intäkter

När det kommer till anledningen varför visa artister, producenter eller direktörer väljer sig av att tillåta eller söka möjligheter till att placera olika varumärken i deras produktioner så handlar det kort och gott om pengar, inget annat. Med hjälp av detta har de möjligheten att inte enbart minska kostnaderna för sin produktion, vare sig det rör sig om musikvideos, tv-serier eller filmer. Som vi alla vet, framför allt när det gäller produktionen av en film, kan inspelningen bli en riktigt dyr historia, speciellt om den består av kända och populära skådespelare, som alla ska ha betalt för sitt arbete. Det är också här som man drar nytta av pengarna som produktplacering medför, pengar som då går till att täcka delar av alla omkostnader kring produktionen. Nu finns det som jag nämnde i förra inlägget, artister som är väldigt försiktiga när det gäller detta, och som endast gör det om det inte verkar allt för uppenbart att det handlar just om reklam.

Artisternas möjligheter

Samtidigt så finns det självfallet också den raka motsatta kategorin, artister som utnyttjar dessa möjligheter till max. En av dessa är Lady Gaga, som gång på gång kan ses använda sig av produktplacering i majoriteten, om inte alla hennes musikvideos. Och ju mer denna video visas, desto mer pengar står artisten att tjäna på avtalet, om nu artisten valt att använda sig av ett så kallat CPM avtal, “Cost Per Mil” vilket kort och gott betyder att individen får en viss ersättning när videon setts av ett visst antal tittare.

I hennes fall liksom med så många andra stora artister som utnyttjar systemet i samma utsträckning som Lady Gaga, däribland exempelvis Britney Spears, så får artisterna inte bara bra betalt utan riktigt bra betalt, och där avtalet i det stora hela är indelat i två kategorier där den första delen innebär att de får en fast summa bara för att ta med produkten i deras video men också att de därefter får betalt enligt de jag nämnde här ovan, genom CPM. Skulle låten visa sig bli en hit, då står artisten med möjligheten att tjäna ordentligt med pengar på affären då ju mer visningar som videon får, desto mer pengar ramlar det in.

Ett enastående exempel på detta är Gagas video Telephone i dess originalversion, har i skrivandes stund över 290 miljoner visningar. Lägger vi sedan till alla olika versioner och remix av originalet, ja då hamnar vi väl över 300 miljoner. Bara hennes ”behind the scenes” video under inspelningen av denna video har över 15 miljoner visningar.