Influencers och produktplacering

För bara några år sedan existerade ingenting som hette influencers. Bloggare ja, marknadsförare ja, personer populära i sociala medier ja, framgångsrika youtubers ja. Men kategorin influencers fanns inte och nu är det till och med ett yrke.

Influencers har blivit en stor del av marknaden för annonser och marknadsföring, som levande annonspelare. Många företag idag har insett att det är mer lönsamt att använda sig av influencers än regelrätta annonser.

Man ser det överallt

Gå till exempelvis microbloggen instagram och kolla in några kända personer med många följare där. När de postar något så står det ofta i samarbete med guldfynd, i samarbete med pokerstarscasino, i samarbete med Scandic Hotels och så vidare. Det betyder att influencern står bakom dessa företag och använder sig av deras tjänster och sedan får betalt för att berätta om det.

Man kan se någon visa spel de gjort online, oftast med en lite berättelse om varför det är så kul och hur det gick och kanske till och med något tips. I andra fall kan man se en festklädd influencer som exempelvis Bianca Ingrosso där hon visar smycken från något speciellt företag och oftast även skriver lite om varför just de smyckena lockar.

Det handlar alltså inte om en ren annons där något visas upp utan det handlar om utvalda företag med varor eller tjänster som influencern väljer att stå bakom helt enkelt för att de gillar det.

Personlig och öppen

Innan man kan komma till att bli en influencer så måste man jobba upp en stabil följarskara under en tid, det kan ta veckor, månader eller år. Det handlar om att hitta de personer som gillar och uppskattar de saker man själv tycker om och postar om.

Personlig och öppen

Ska man vara en influencer så måste man räkna med att vara personlig. Ingen blir intresserad av att följa om man bara postar saker. Man måste visa sig själv, man måste våga vara personlig och öppen. Att själv på olika sätt posera på bild är ett måste, men det ska inte bara vara såna perfekta bilder i perfekt miljö. Våga visa även mindre bra bilder, för vi har alla såna. Om du kan visa dig sårbar och skriva om det så kommer du garanterat att få fler som följer dig.

Allt är en avvägning angående hur mycket du vill visa och hur öppen du vill vara. De allra största influencers vi har i Sverige är de som är extremt personliga.

Men det gäller att hitta en nivå som passar dig och som du känner dig bekväm och avslappnad med.

Vad som händer när man är personlig med sina följare är att de börjar lita på dig. Att ha deras förtroende är viktigt ur flera olika aspekter, dels så kommer de då att stanna kvar som följare, och kanske även tipsa andra, dels så kommer de att lita på dig när du rekommenderar något.

Det blir lite personligt. En annan sak som de mest populära influencers gör är att verkligen se sina följare. Att svara på kommentarer eller i alla fall att gilla dem är en stor del i en framgång.

Alla vill bli sedda, alla vill betyda något. Och om en känd influencer tar sig tid att svara på din kommentar så känner du dig speciell och det ska gå långt innan du avföljer en sån person.

Influencer kan man vara i många olika kanaler men de flesta har mer än en kanal. Ofta kan det vara att man har en blogg och ett instagramkonto, eller en youtube-kanal. En del har allt; egen blogg, instagram, facebook, snapchat, youtube och liknande.

Produktplacering vs influencer marketing

Men en sak som är gemensamt är reglerna kring vad de får posta. Tidigare var reglerna väldigt oklara och influencers postade inlägg där de uppenbarligen marknadsförde en vara eller tjänst men de hade inte markerat att det var ett sponsrat inlägg. När det började uppdagas så började även anmälningarna mot dem komma. Nu har de flesta influencers koll på hur de ska agera, även när det gäller reklam för sitt eget bolag ska de markera det. De flesta större influencer driver ett bolag som erbjuder olika tjänster.

Produktplacering vs influencer marketing

Ett vanligt misstag som företag kan göra är att de tror att alla kändisar är influencers och att de tror att en normal produktplacering är influencer marketing. Så är inte fallet.

Som influencer handlar det om att skapa innehåll som både är trovärdigt och autentiskt. En influencer är en expert på att skapa tilltalande innehåll.

En kändis i sin tur är bra på att vara just kändis och har oftast många följare, men det behöver inte innebära att de är en bra influencer. Även om en kändis har många följare så behöver det inte betyda att det är trogna följare som litar på dem. Det är en influencer bra på, att få människors förtroende och därför är de viktiga för många företag.

Om man då ska jämföra regelrätt produktplacering med influencer marketing så har influencern aktivt deltagit i utformandet av det man kommunicerar ut till sina följare.