Konsumentbeteende

Konsumentbeteende är när människor, föreningar eller andra grupper köper varor eller tjänster av en butik, av ett företag eller av en privatperson. Många olika faktorer påverkar idag köparens eller kundens val och marknaden och konkurrensen är stor mellan försäljare i alla kategorier.

Det finns mycket reklam i sociala medier nuförtiden och detta påverkar konsumenterna oavsett om dom är medvetna om det eller ej. De flesta som marknadsför sina produkter gör det på ett så sofistikerat sätt att konsumenter gärna “trillar dit” fast dom inte planerade detta från början. Reklam är handlarnas räddning i en värld full av konkurrerande företag på marknaden. I dagens läge väger konsumenter ofta hållbarhet på speciellt matvaror mer än vad varan kostar. Man vill ha bra, näringsrik och noga kontrollerad mat. Gärna närproducerat och svenskt. När det gäller kläder och mode är det en smaksak, men kvalitet värderar de flesta högt. Däremot är det många gånger så att när man köper märkeskläder får man betala onödigt dyrt om det är ett känt klädmärke och det är otroligt elakt mot konsumenten, men det är så det fungerar. Många människor har mer och mer även gått över till att handla via datorn eller mobilen och speciellt under julen. Det är bekvämt och enkelt och man slipper julstressen och trängsel ute i butikerna. Under år 2018 handlade svenska folket julklappar för 23 miljarder kronor och av de pengarna shoppades för 8 miljarder via nätet (e-handel). 12 miljoner människor handlar varje år via datorn eller mobilen på nätet. År 2018 ökade försäljningen med 11 procent jämfört med år 2017.

Passar på när det är rea

Många passar på att handla när det är rea och nedsatta priser. Detta gäller alla varor som både kläder, elektronik och mat. Nuförtiden handlas det ofta kontantfritt och det är ett otroligt bra system eftersom det minskar antalet rån och rånförsök. Sverige har till och med gått om USA när det gäller kontantlösa betalningar. När konsumenter skall betala ute i dagligvaruhandeln kan man se en ökad rad till självskanningskön. Fler och fler väljer att betala på detta vis via sina mobiler. Den som vill vara anonym och diskret passar detta bra för.Att äta ute eller gå på café är något som också har ökat bland konsumenter. Hela tiden “matas” konsumenterna med nya tjänster och varor både digitalt och i butiker. Att beställa varor online kan ibland medföra krångel, speciellt om varan inte passar (om det är kläder) det handlar om. Man kan lätt och snabbt beställa dagligvaror över nätet och det går snabbt, smidigt och enkelt. Denna handel har ökat otroligt mycket och många utnyttjar denna tjänst. Det är bekvämt att få recept och mattips om man har dålig fantasi och många är stressade idag så det underlättar mycket att beställa en “färdig” matkasse som någon redan “tänkt ut” åt konsumenten. Man kan lätt som en plätt trycka i att man vill prenumerera på en matkasse och välja hur länge prenumerationen skall hålla på. Alla dessa utbud av varor och tjänster på nätet gör att de flesta konsumenter tycker det är bekvämt och bra samt att de slipper göra “grovjobbet” som att gå ut i butikerna.

Passar på när det är rea