Kostnaderna

Dags för del två i ämnet produktplacering eller som bolagen så fint vill kalla det, produktintegrering. Detta är något som blir ett allt mer vanligt fenomen i inte bara filmer utan all typ av media som sänds i tv-rutan eller på filmduken.

Varför kan man fråga sig och den enkla anledningen är pengar. Att använda sig av denna typ av marknadsföring för att få ut budskapet om just deras produkt genom just filmer, visar sig vara ett väldigt kostnadseffektivt sätt om man ställer det i jämförelse med traditionell reklam.

Men vad kostar det

Priset för att få en produktintegrering i ett flertal avsnitt i en tv-serie som sänds under prime time, alltså den populäraste tidsperioden på kvällarna, kan kosta allt från 25 till 85 miljoner kronor omräknat med dagens valutakurs. En exponering i en hel serie, från början till slut kan kosta väl över 400 miljoner kronor totalt. När det gäller produktplacering i filmer och framför allt större filmer så som Transfomers, Alien och liknande där varumärket totala exponeringstid kanske endast uppgår till någon minut sammanlagt, kostar i regel företagen tiotals miljoner dollar, alltså allt från 100 miljoner kronor och uppåt. Detta kanske kan låta som astronomiska summor att betala för att få med sitt varumärke i en tv-serie eller film, men det är småpotatis jämfört med vad företag, framför allt i USA, tvingas betala för att få en reklamfilm i tv-rutan under prime-time eller ännu mer under det största sporteventet i landet, Super Bowl. Detta är också i sin tur något som kan ses som riktigt bortkastade pengar då majoriteten ofta börjar bläddra bland kanalerna när det är dags för reklam och jag talar här om egen erfarenhet.

Alla dessa siffror jag skriver om här, är baserad på reklam och produktplacering i USA och kan således inte direkt jämföras med Sverige och svensk media, men det ger en bild över hur kostsamt det kan vara för företagen. Att spela in en tv-reklam i USA kostar i snitt 3 miljoner kronor och utöver detta tillkommer sedan summan som företaget tvingas betala tv-kanalen för att få reklamsnutten i tv-rutan med ett förbestämt antal visningar under en förutbestämd period.

När man som tittare ser denna produktplacering i filmen så brukar jag, liksom så många andra med mig, undra över hur mycket företaget tvingats betala för att få synas i filmen. Även om vissa, större varumärken, tvingas betala dessa astronomiska summor som jag angav här ovan, så förekommer det också produktplaceringar som varumärket får helt gratis. Istället för att ta betalt för placeringen är producenter i många fall väldigt angelägna om att skapa allianser och samarbeten med varumärken, som kan resultera i något större i framtiden och av den anledningen är producenterna då väldigt angelägna om att se till att varumärkena i fråga får sin exponering.

Ett enastående exempel på detta är den klassiska filmen E.T där market Hershey Foods fanns med men där man inte betalade en enda krona till produktionsbolaget. Istället gick man med på att göra reklam för filmen värt en miljon dollar i utbyte mot att få deras varumärke synligt. Var det värt det? Hersheys förtjänst efter denna massiva exponering ökade med hela 65% under tiden då filmen sändes på bioduken.