Kravet på ersättning från produktplacering ökar

Från början var det företagen som tog kontakt med producenter och artister för att fråga om man kunde få placera sin produkt i deras produktion i utbyte mot en finansiell ersättning, något som de flesta förstås gick med på då det innebar ”gratis” intäkter för dem. Men i dag har det gått så långt att vissa producenter av exempelvis filmer eller skådespelare som medverkar i dessa filmer eller tv-serier, nu kräver att få ta del av ersättningen som dessa produktplaceringar genererar i intäkter. Säg att exempelvis produktionsbolaget har slutit ett avtal med ett företag som Ford, där alla sekvenser i tv-serien eller filmen, som innefattar fordon, ska då involvera en eller flera olika modeller från deras utbud och för detta får då produktionsbolaget betalt enligt med ett eller annat avtal som jag kommer gå igenom här nedan.

Men nu har dessa skådespelare och producenter börjat ställa krav på produktionsbolagen där dom kräver att dom också får en del av kakan, då denna industri idag genererar miljarder i intäkter.

Olika avtal som finns

Hur avtalsmodellen ser ut beror lite på vad det handlar om för medium som används för produktplaceringen. Det är inte nödvändigtvis så att man får finansiell ersättning i utbyte mot att produkten visas. Det kan istället röra sig om gratisprodukter, något som ofta förekommer när placeringen sker på en mindre blogg eller Youtube kanal. Dessa medium eller kanaler behöver nödvändigtvis inte ha allt för många följare, men genom att placera sin produkt där och då ge gratisprodukter till individen som sköter bloggen eller kanalen, lyckas man som ägare av varumärket få ut budskapet till en väldigt låg kostnad.

Gratis produkter plus fast avgift

Nästa typ av avtal är precis som det första men skillnaden här är att man inte enbart får gratisprodukter, här får man också en fast avgift, något som i regel inte är allt för stort men det är trots allt en ekonomisk ersättning. Nu är ersättningen fast vilket innebär att det inte är kopplat till hur många som er inlägget eller videon, om det är 100 eller 100,000 tittare, summan förblir den samma. Detta är en av de mest förekommande typer av avtal som används

CPM

Som jag nämnde i förra delen finns det också något som kallas för CPM vilket står för Cost Per Mille, eller kostnaden per 1000 visningar. Detta används i regel mer som experiment än något annat, och är således inte ett allt för förekommande eller godtagbart alternativ inom dessa sammanhang. För produktägaren innebär det en mindre risk men för personen som tillåter detta så krävs det en prestation för att det ska generera inkomster och det är därför som många här föredrar en minimumbetalning eller el lägre fast avgift tillsammans med CPM.

Fast avgift plus CPM

Som jag nämnde, för att minska risken och verkligen säkerställa att man inte gör allt jobb utan att få något i gengäld, så väljer många kanaler eller individer, där produktägarna absolut vill ha CPM, att man förhandlar fram en fast avgift som betalas ut oberoende på hur det hela presterar. På detta sätt får individen betalt oavsett MEN det finns samtidigt också en morot som kan driva individen att öka siffrorna och således då också öka intäkterna. Ju bättre produkten presterar desto mer erhåller individen och detta är idag den metod som växer snabbast och är populärast bland bägge parter. Individen som gör reklam är garanterad ett fast belopp varje månad men har samtidigt möjligheten att tjäna en ordentlig slant om dom verkligen lägger manken till, en variant vi garanterat kommer att få se mer av.