Oförglömliga produktplaceringar i TV och film, del 1

I många fall när det gäller produktplacering i filmer så sköts det på ett stilfullt sätt där man inte gör det allt för uppenbart att det rör sig om just betald reklam. I andra fall råder det inget tvivel om vad det är frågan om, att företagen har betalt dyra summor för att få med sina varumärken i filmen, musikvideon eller tv-serien i fråga.

Med tanke på detta tänkte jag dela med mig av några utmärkta exempel på där just detta skett och vi talar då om filmer som var väldigt populära under åren dom visades på bioduken, i musikvideon eller tv-rutan.

Wayne´s World

Filmen Waynes World som visades på bioduken under 1992 var en enorm hit hos tittarna men det var också en av de riktigt stora filmerna under året som hade oförglömlig produktplacering av inte mindre än fem olika varumärken.

Det var nästintill löjligt hur uppenbar reklamen var i denna film, en film som jag gillade väldigt mycket när jag såg den. VI har den där scenen i filmen där man skämtar och förlöjligar produktplaceringar och i samband med detta då gör reklam för Pizza Hut, Doritos, Reebok, Nuprin samt Pepsi.

I en scen i filmen kan vi se Garth, iklädd Reebok kläder från topp till tå, där han skakar på huvudet och säger “Det är som om folk gör vad som helst för att få betalt och det är riktigt sorgligt.” Det är så uppenbart att det faktiskt också var roligt.

E.T. The Extra Terrestrial

Vi som sett filmen E.T kommer säkert ihåg scenen där pojken gav godis i form av Reese’s Pieces till utomjordingen. Tillverkarna av detta godis, Hershey betalade inte en enda krona för att få vara med i filmen, utan istället gick det med på att spendera omkring 8,5 miljoner kronor, omräknad med dagens valutakurs, på reklam för filmen i utbyte mot att man använda deras godis.

Från början ville regissören Steven Spielberg använda sig av det kända godiset M&M i filmen men ägarna bakom detta godis, Mars, ska ha tackat nej till erbjudandet då man inte fick ta del av det slutgiltiga manuskriptet innan man påbörjade inspelningen och vilken miss man gjorde. Hershey såg en ökning av deras vinst med 65 % som ett direkt resultat av deras produktplacering i denna ikoniska film, under tiden den visades på filmduken och fanns i videobutiken.

Tv-serien 90210

Under 2008 var tv-serien 90210 otroligt populär, inte bara i USA utan också i andra delar av världen, inklusive Sverige. I denna serie fick vi se varumärket Dr. Pepper synas vid ett flertal olika tillfällen men man slutade inte där då skribenterna också såg till att varumärket också nämndes av skådespelarna under filmningen. I ett avsnitt där man begav sig ut på en roadtrip var man vid ett tillfälle tvungen att stanna till vid en mack så att man kunde gå på toaletten. Då sa en av skådespelarna: ”Om du kanske slutade dricka så mycket Dr.Pepper, kanske vi inte var tvungna att stanna så ofta.” Varpå motspelaren då svarade: ”När man är ute på en roadtrip, då är det mer eller mindre ett krav att dricka Dr.Pepper”.

Här har vi ett annat klipp från samma TV-serie där man tydligt gör reklam för Dr.Pepper