Oförglömliga produktplaceringar i TV och film, del 2

Vi fortsätter vår titt på tv-serier och filmer där man uppenbart använt sig av produktplacering på ett eller annat sätt. I vissa fall sköts detta på ett smakfullt sätt men i andra, är det mer eller mindre raka motsatsen, att det inte rådet något tvivel om vad det egentligen handlar om, reklam! VI ser detta i allt från tv-serier till filmer och musikvideos.

Med tanke på detta tänkte jag dela med mig av några utmärkta exempel på där just detta skett och vi talar då om filmer som var väldigt populära under åren dom visades på bioduken, i musikvideon eller tv-rutan.

The Amazing Race

Vi fortsätter med ännu en tv-serie, denna gång den otroligt populära serien The Amazing Race, ett tv-program som går ut på par som tävlar mot varandra genom att resa till olika länder, lösa uppdrag, gåtor och liknande och sedan ta sig till delmålet först. Sista laget som tar sig till respektive delmål, åker ut. Under vissa avsnitt i denna serie som nu sänts i närmare 30 säsonger, tvingas deltagarna själva köra bil i landet dom befinner sig i, där det står en bil och väntar på dem på flygplatsen. Här råder det inget tvivel om vilket företag man samarbetar med då varje gång detta händer, då ser vi en Ford ståendes där, väntandes på deltagarna. I regel måste dom också köra sig själva till flygplatsen i USA under inledningsavsnittet och redan då, i det alla första avsnittet, introduceras man för bilmärket.

Under varje delmoment utses också vinnare, första laget att ta sig i mål och detta lag vinner då priser av olika slag. Här hittar vi då nästa produktplacering från resebolaget Travelocity som ger vinnarna en resa till olika delar i världen. Det finns även ett avsnitt där det vinnande laget går hem med varsin ny Ford.

New Girl

Även nästa tv-serie gör reklam för bilmärket Ford. New Girl som hade premiär under 2012 hade ett avsnitt där man inte skymlade med att man sysslade med uppbar reklam för fordmodellen Fusion. I avsnittet sätter sig en grupp vänner i en bil varpå en av dem säger: ”Jag älskar denna nya Ford Fusion”. Men det var inte slut där, lite senare i konversationen fortsätter man med att pusha för modellen med att säga saker som: ”Den är så rymlig att man skulle kunna öppna en butik här, samt med denna låga bränseförbrukning mehöver man nästan aldrig tanka”.

Detta var heller inte enda gången som man gjorde reklam för modellen, i ett annat avsnitt kan en av skådespelarna ses diskutera bilens alla funktioner i en över två minuter lång dialog. Har man gått för långt här tycker du? Ur mina ögon sett så ja, ska man syssla med produktplacering, gör det då för guds skull på ett smakfullt sätt och inte allt för uppenbart.

Det finns många skrämmande exempel som just detta jag nämnde med tv-serien New Girl. Personligen tror jag att detta kan få raka motsatta effekten, att tittaren tröttnar på företagets uppenbarliga försök att pracka på oss en produkt att man medvetet går och väljer något annat.