Om dålig produktplacering

Produktplacering var mycket vanligt på 1980-talet eftersom man kunde se produkter av olika märken på läsk, hamburgerkedjor och mycket annat i alla filmer och TV-program. Idag får inte sådan reklam visas i TV eller på film öppet utan “smygs in” i filmen på ett “naturligt” sätt. Många inom filmbranschen finansierar sin verksamhet med hjälp av reklam. Med produktplacering menas att företag marknadsför sin produkt i filmer och TV-program så att det inte syns så mycket, närmare bestämt på ett sätt så att varumärket “ingår i” filmen eller TV-programmet. Till exempel att någon i filmen kör en SAAB eller Volvo “helt naturligt” som att det så att säga finns med i programmet/filmen på ett naturligt sätt. På detta sätt “smygs” reklamen in i en film så man som tittare upplever reklamen som en del i innehållet och blir omedvetet påverkad av det man ser. År 2010 infördes en ny lag om produktplacering som skärpte reglerna för hur den skulle användas. Idag köper företag “in sig” i filmer och TV-produktioner så deras varumärke skall synas, men en del reklam är riktigt dåligt gjord. Det märks att reklamen “lyser igenom” och tittarna genomskådar att det rör sig om reklam helt och blir besvikna. Ibland visas reklam “som från ingenstans” som inte “hör hemma” i filmen och det är inte smidigt gjort, utan blir en riktigt dålig produktplacering.

 

Många människor ogillar när det blir väldigt tydligt i en film att det smugits in reklam och blir väldigt negativa. Exempel på produkter som man gör reklam för är oändliga. Det kan vara märken på kläder, skor, smink, möbler och elektronik bland annat. Ibland blir det för övertydligt. Det förekommer att ett företag bjuder ett filmteam på olika varor i obegränsad upplaga om företaget lägger in många avsnitt eller scener på exempelvis en restaurang och ofta serverar företagets “märke” så att tittarna verkligen lägger märke till det och börjar konsumera samma märke. Likaså har företaget påverkat både skådespelare och kamerateam med flera att börja med varumärket och på så sätt utvecklat en kedjereaktion till sin fördel. Det kan gälla exempelvis en viss dryck.

“Sex and the City”

 

Ett exempel på dålig produktplacering finns med i serien “Sex and the city” som gör reklam för märket Iphone så det märks tydligt. James Bond är ett annat exempel där det görs synlig reklam vid upprepade tillfällen. BMW, Coca-cola, Aston Martin och mycket mer. I en annan scen i “The Island” visas Xbox, Puma och Calvin Klein bland annat. Idag är det enligt lag förbjudet att ta betalt för denna produktplacering, men trots detta görs det hela tiden ideligen. Reglerna säger bland annat att ett märke på en särskild vara får förekomma i filmen/TV-programmet om den smälter in i handlingen så det finns många kryphål för företag som vill göra reklam att komma runt systemet. I filmen “Tomorrowland” som ju är en barnfilm måste rollinnehavarna dricka Coca-Cola för att inte må illa och det hör till handlingen. Det skulle bli väldigt underligt om inga filmer innehöll varor som finns i verkligheten och då skulle det bli riktigt onaturliga filmer. Så produktplacering går inte att förbjuda helt.