Produktplacering i filmer, del 1

Som jag nämnt så är produktplacering eller integrering som bolagen vill kalla det, ett vanligt förekommande koncept inom en rad olika medier, film som tv och musikvideos. Efter att ha inlett med att titta lite på musikvideos, ett ämne jag avser att återkomma till lite senare, tänkte jag nu fokusera på filmbranschen och några exempel där det är uppenbart vad det handlar om, att det inte är något annat än reklam vi ser. Produkterna i fråga kan vara allt från solglasögon, drycker, godis till bilar.

Praktexempel på uppenbar reklam är exempelvis filmen The Italian Job från 2003 där man valde att använda sig av Mini Cooper som skurkarnas flyktbilar. Uppenbar reklam, nä vad får dig att tro det? Ett annat är alla Transformersfilmerna där vi har Chevrolet sittandes mitt i smeten genom att vara bilmärket och modellen som roboten ”Bumblebee” förvandlas till, en Chevrolet Camaro för att vara exakt.

Varför använder man produktplacering?

Om vi diskuterar ämnet produktplacering med folk så förknippar de flesta detta med just filmer där de två filmerna här ovan är bra exempel på filmer som man nämnt. Men till saken hör att filmer och musikvideos, för den delen, bara står för en lite bråkdel av all denna typ av marknadsföring. Det är främst inom tv-industrin som detta förekommer, där över 70% av all typ av produktplacering förekommer. Av bolagen som finns på marknaden kan man överlag säga att tre av fyra tv-bolag använder sig av detta och gör så regelbundet.

Ett bra exempel på lyckad produktplacering är filmen Rebels Without a Cause med James Dean i huvudrollen, en film som släpptes 1955. I denna så använde sig Dean av en kam från tillverkaren Ace och helt plötsligt var det nu tufft bland alla ungdomar att använda just en Ace kam och allt detta på grund av att James Dean använde den i filmen. Försäljningen av denna kam ökade lavinartat efter att denna film haft premiär.

Lönsam marknadsföring

Om man jämför de olika typerna av marknadsföring som bolag kan använda sig av, däribland vanliga tv-annonser och produktplacering, då visar det sig att det sistnämnda, där produkten används i olika sammanhang i en tv-serie eller film, fungerar betydligt bättre som reklam än de traditionella reklamsnuttarna mellan tv-programmen. Det är betydligt enklare för produkttillverkarna att få konsumenten att sätta sig in i produktens användningsområden och nödvändighet när man arbetar in den i en serie eller film där det uppfattas som att en ”vanlig svensson” använder den i sitt dagliga liv. Det andra är att många av oss byter kanal när det är dags för reklam eller helt enkelt går ifrån tv:n eller fokuserar på annat fram tills det är dags för tv-programmet att återuppta. Vi lägger således inte notis till vad det var reklamfilmen handlade om, vad det var för produkt och hur vi kan se oss själva använda den vilket gör denna typ av reklam till mer eller mindre bortkastade pengar. Trots detta så fortsätter bolagen att spendera miljarder av dollar på denna typ av marknadsföring.