Produktplacering i streamingtjänster

Produktplacering innebär att företag betalar stora summor pengar för att deras produkter ska synas i exempelvis filmer och tv-serier. Det har blivit en allt vanligare väg för företag att marknadsföra sig. Vad som tidigare föraktades och fördömdes som osmakligt är nu en allmänt accepterad del av branschen. I den här artikeln ska jag diskutera det här sättet att göra reklam, dess olika fördelar och nackdelar samt visa några exempel.

En allt vanligare form av reklam

Du ligger i soffan och slappnar av med din favoritserie. Kanske har du haft en slitsam dag på jobbet, kanske har du varit i skolan sedan tidig morgon. Men nu är du hemma. Äntligen är mjukisbyxorna på, chipsen på bordet och alla problem bortkopplade. Förutom ett: Reklamen. Vi alla vet känslan när du är mitt uppe i handlingen, spänningen stiger och … reklamavbrott. En lätt frustration sprider sig.

Numera har streamingtjänster som Netflix löst problemet, och kanske därför har ”binche-watching” blivit ett fenomen. Produktplacering har förvisso funnits sedan länge, men kanske kan den ökande användningen av den här sortens reklam delvis förklaras genom streamingtjänsternas expansion. Trots att du måste betala en månadsavgift för att kunna använda den här typen av tjänster, drar de ofta nytta av produktplacering för ytterligare finansiering.

Det här stämmer för flera av Netflix serier. Bland annat Riverdale, Atypical och supersuccén Stranger Things. Men även SVT, som ska vara fritt från kommersiella budskap, hamnar ibland i blåsvädret för att produkter synts i rutan.

Produktplacering på Netflix

I serien Riverdale, baserad på serietidningen Archie, används sminkprodukter från företaget Covergirl – och det är inte en alltför vågad gissning att företaget lättat på plånboken för denna uppmärksamhet. Men i Riverdale handlar det inte bara om att produkterna eller varumärkets namn får utrymme i bild. Här används till exempel Covergirls olika sorters läppstift som ett sätt att förmedla karaktärernas egenskaper: Valet av läppstift symboliserar karaktärernas personlighet. Och hur huvudkaraktären Betty växlar mellan nyanserna Seduce Scarlet och Pink Perfection belyser hennes kluvna personlighet. Smart produktplacering eller?

Även i serien Atypical förekommer en hel del produktplacering. Här står dock skor i centrum, och tre märken syns regelbundet. De olika karaktärerna visar mer än gärna upp sina skor från märkena Adidas, Vans och Nike.

I succéserien Stranger Things är det svårt att undvika en rad mer eller mindre kända märken såsom Coca Cola, KFC och Reebok. Men det kanske mest framträdande märket är Levi’s vars kläder pryder de flesta karaktärer.

Bra eller dåligt?

Om produktplacering är bra eller dåligt får du själv avgöra. En fördel är såklart att sådan finansiering kan minska mängden reklamavbrott, utan att filmens eller seriens budget och kvalité bli lidande. Men en nackdel är istället att företagen får större inflytande över produktionen. Vi tittar ju faktiskt på film och serier för underhållning och avkoppling, och det finns helt klart en risk att produktplacering kan försämra upplevelsen.

Men de serier som nämndes ovan har uppenbarligen inte drabbats negativt av produktplaceringen, snarare positivt i och med att de har fått en större budget och inte behöver hackas sönder av reklamavbrott.

Hellre väl invävd produktplacering än långa uppehåll för skrikig reklam.