Produktplacering inom musikbranschen, del 1

Det blir allt vanligare idag att vi ser så kallad produktplacering i tv-rutan, vare sig det rör sig om tv-serier, filmer eller som det dyker upp allt mer och mer av idag, inom musikbranschen och då främst I musikvideos. Detta har börjat bli ett allt vanligare fenomen och nu när allt finns tillgängligt online, är det inget som vi som tittare direkt reagerar över eller även störs på, för den delen. Artister idag, långt ifrån alla men vissa, går med på nästintill vad som helst om dom blir tillfrågade, så länge det finns pengar att hämta i sammanhanget. Lady Gaga är ett perfekt exempel på detta, vare sig det rör sig om telefoner från Virgin Mobile eller en salladsdressing, finns det pengar på spel då hittar hon ett sätt att arbeta in produkten i videon.

Telephone

Ett väldigt bra exempel på detta är den video som hon producerade till låten Telephone där hon passande nog gjorde just reklam för Virgin Mobile och den där dressingen jag nämnde tillsammans med en handfull andra olika varumärken och produkter. Denna video är den klart tydligaste musikvideon där denna typ av marknadsföring används och där man inte skäms för att göra det heller.

Det är dock inte allt för vanligt att man är så uppenbar och så produktinriktad som Lady Gaga var I denna video, då vi titt som tätt ser denna typ av produktplacering i olika artisters videoproduktioner men i regel så är detta gjort på ett smakfullt och stilrent sett att det inte är direkt uppenbart att det rör sig om just reklam även om det är tillräckligt synligt så att konsumenter uppmärksammar det, medvetet eller undermedvetet.

Ökad trend

Inom just musikindustrin är detta en trend som går uppåt men då också en av få branscher som ser en uppgång inom just produktplacering då företaget numera spenderar mindre på denna typ av marknadsföring inom exempelvis tv-serier och film. Självfallet förekommer det fortfarande inom dessa medier också och det är miljarder av dollar som spenderas på denna typ av marknadsföring men det intressanta här var att man valt att dra ner på dessa kostnader samtidigt som man valt att öka inom musikindustrin.

Att artisten och skivbolaget går med på att göra detta handlar ju som sagt om pengar, där delar av pengarna som man drar in från detta går till att bekosta musikvideon, en kostnad som annars delas mellan artisten och produktionsbolaget. Kan man nu ta in reklampengar, så kan man komma undan med en väldigt billig produktion av videon, eller till och med hamna på plus i slutändan istället för att behöva bekosta något och därigenom är det således en fördel för alla involverade parter. Artisten och produktionsbolaget behöver inte betala för att producera samtidigt som de också kan stoppa pengar i egen ficka, dom får sin video inspelad och bolaget som betalt för kalaset får sin produkt synlig i videon, en video som sedan kommer att ses av miljontals om inte miljarder av människor runt om i världen, beroendes på vilket artist det rör sig om så klart.