Produktplacering inom musikbranschen, del 2

Som jag skrev i första delen så blir det allt vanligare och vanligare att vi tar del av produktplacering i musikvideos, speciellt bland de större artisterna som finns på marknaden idag. Den av dom största artisterna som inte skymmer med att hon gör detta är Lady Gaga som hovar in ordentliga summor på att låta företaget göra reklam för sina produkter i hennes videos. I en intervju som jag tog del av berättade Patrick Quinn, VD för mediabolaget PQ Media lite om en rapport dom hade sammanställt kring ämnet.

Där hade man tittat på siffror som var från 2009, jo jag vet dom är inte riktigt aktuella men talar ändå ett tydligt språk. Jämfört med år 2000 spenderade bolagen dubbelt så mycket på produktplacering i musikvideos under 2009, en siffra som vi även såg öka markant under 2010 med en ökning på 15 %. Det gjorde att man spenderade omkring $25 miljoner på denna typ av marknadsföring och allt fler artister välkomnade detta, då det som jag nämnde tidigare, skar ner på produktionskostnaderna för dessa videos.

Ett annat bra exempel på detta är bolaget Vevo som producerar musikvideos och som idag har ett avtal med youtube. Efter att man slöt detta avtal började man allt mer och mer titta på möjligheterna att göra, vad man vill kalla det, en integrering av en produkt in i musikvideon. Man vill inte kalla det för reklam utan en produktintegrering, där produkten i fråga på ett eller annat sätt måste kunna kopplas ihop till musikvideons innehåll. Ett bra exempel på detta är artisten Travis McCoy och hans singel Billionaire där man i musikvideon sitter och kör runt i en Mini Cooper, som bilden här visar.

Det exempel som jag även nämnt här ovan och i förra delen angående Lady Gagas video Telephone så har den idag haft otroliga 282 miljoner visningar, vilket ger företagen Miracle Whip och Virgin Mobile ordentlig valuta för sin investering.

Det bästa med att göra denna typ av marknadsföring är att det ligger kvar, det är inte som i en tv-serie eller i tv-rutan där man tar del av reklamen sen är det över. I en musikvideo som ligger uppladdad på nätet, där förblir den kvar tills dagen den tas bort, vilket inte händer och därigenom får bolagen då en enorm mängd exponering för sin produkt, långt efter att den första exponeringen skedde. Det börjar bli inte tjatigt men om vi återigen tar just Telephone som exempel så spelades denna video in för 7 år sedan och hade efter första året omkring 60 miljoner visningar. Sedan dess har videon visats ytterligare 200 miljoner gånger och det är som sagt över sex år vilket betyder att bolagen än idag får ut sin produkt till tittarna.

Säkerligen finns det även klausuler i dessa kontrakt som säger att dessa bolag är skyldiga att betala royalties (avgifter) till skivproducenten och artisten för varje x antal visningar som videon genererat, vilket då också gör att man fortsätter att tjäna pengar på sin produkt långt efter att den släppts.