Så görs effektiv produktplacering

Genom att låta synliggöra en produkt eller ett varumärke i ett sammanhang som inte definieras som reklamsammanhang kan man locka fler kunder än med vanlig reklam. Metoden kallas produktplacering och är vanligt förekommande på de mest oanade platserna. Att ha med en burk Coca Cola eller en Apple-dator som rekvisita i filmer och serier är ett typiskt sätt att produktplacera för att påverka blivande kunder. Klädmärken, hantverkartjänster från särskilda företag, accessoarer (klockor och smycken) och bilar förekommer inte sällan i filmer, och oftast är det en tanke bakom vilken produkt och vad för slags märke eller företag det är. Att ha produkter eller varumärken i bloggar och i närheten av kändisar är också attraktiva platser för att driva omärkbar men likväl effektfull marknadsföring.  Att erbjuda producenter eller företag en plats att placera sina produkter eller sitt varumärke på, kan innebära stora pengar. I bland annat större filmer är det nästan alltid en kamp om vem som kan betala mest för att få synas på filmduken, eftersom man räknar med att det kommer betalas tillbaka i längden.

Mer trovärdig än vanlig reklam

Orsaken till att produktplacering är så populär och allt mer vanligt förekommande är helt enkelt för att konsumenter skyr reklam i större uträckning och i fler fall kan välja att befrias från reklam. Dessutom har reklam en illa klingande klang, och många konsumenter irriteras och blir emot om de prackas på med för mycket information i marknadsföringssyfte. Därför kan produktplacering vara mer fördelaktigt, ibland som ett komplement till den vanliga reklamen och ibland som ersättare. I och med att produktplacering oftast ger konsumenten ett konkret exempel på användningsområde ger det en mer trovärdig bild av produkten. Dessutom, om produkten eller varumärket används av en berömd person ökar andelen kunder som tror på varans kvalitet.

 

Hur tänker produktplacerare?

Hur görs då produktplaceringen så den blir så effektiv som möjligt? Först och främst identifieras målgruppen. Hur ser den typiska kunden ut? Kön, ålder, härkomst, livsstil, intressen, ekonomisk status är några faktorer som avgör målgrupp. Efter att målgruppen är klarlagd är det enklare att välja kanal att visa upp sin produkt i. Kanalen ska matcha målgruppen och gärna innehåll karaktärer som på ett eller annat sätt kommer nära inpå målgruppen, antingen genom identifikation eller sekundär igenkänning (exempelvis liknar ens make/maka). När man produktplacerar ligger otroligt mycket i att avgöra i vilket sammanhang som produkten eller varumärket ska synas i för att verkligen ha rätt effekt på tittarna och konsumenterna. Som sagt, filmer och tv-serier används ofta, men i professionella sammanhang som på arbetsplatser och under konferenser, liksom på restauranger och kaféer kan produktplacering använda för att nå rätt målgrupp. För att lyckas med sin produktplacering är det också viktigt för producenterna att kunna mäta hur bra det fungerade. Oftast sätts ett mål, vilket kan vara allt från ökad försäljning, flera besökare till stigande produktmedvetenhet eller större efterfrågan. Som alltid i affärssammanhang handlar det om pengar. Tid är pengar och pengar är tid. Därför kollar produktplacerarna även på om målen nås efter angiven tid.

Hur tänker produktplacerare?

Det finns mycket mer att lära sig om produktplacering med hjälp av bland annat böcker i ämnet men även kurser och föreläsningar.