Vad betyder produktplacering och ett par exempel

Produktplacering, även product placement på engelsk är ett slags underfundigt sätt att marknadsföra varor på. En slags osynlig reklam kanske man skulle kunna uttrycka det hela. Produktplacering är egentligen precis vad namnet indikerar – man placerar en produkt eller ett varumärke någonstans vilket inte upplevs direkt som reklam, med som fungerar på samma sätt som reklam. Tanken är att produkten eller varumärket ska dyka upp på en plats som inte är avsedd att vara till för reklam eller marknadsföring. Likväl ska produkten eller varumärket nå en stor publik och på så sätt göra kunden omedvetet positiv inställd till vad som marknadsförs. Det finns många exempel på produktplacering runt omkring i vardagen. Den vanligaste typen som också kan vara relativt enkel att identifiera är den som sker i filmens värld. När filmer tar del av produktplacering har det majoriteten av gångerna även med finansiering att göra, då de få in pengar genom att ha med ett varumärke eller en produkt i din egna produktion.

James Bond är en riktig reklammakare

Ett klassiskt exempel på produktplacering är James Bond-filmerna. Ingen skulle väl påstå att James Bond går eller åker omkring och gör reklam, med det är precis vad han gör. Redan 1964 i filmen Goldfinger kommer Sean Connery i rollen som Bond rullandes i en Aston Martin. Tänk bara vilken publicitet bilmärket fick. Att bilen dessutom kördes av en hemlig agent som länge fått vara ett föredöme när det kommer till stil och finess gjorde inte det hela sämre. Klockor, som Omega och Rolex har fått sitta på den brittiske underrättelsetjänstemannens arm, drinken dry martini som blandats med Belvedera vodka – eller snarare skakats, inte rörts, har säkerligen inte undgått någon och andra otaliga bilmärken som Fiat 500, Bentley, BMW med flera har också fått äran att bli körda av självaste superagenten.

James Bond är en riktig reklammakare

Förminska inte igenkänningsfaktorn

Tanken med produktplacering är att dels göra publiken positivt inställd till produkten eller varumärket, så som i James Bond. Ser man någon snygg, framgångsrik, vinnare eller på annat sätt lyckosam person använda sig av en viss produkt eller ett visst varumärke vill man instinktivt väldigt gärna ta efter kändisen och därmed köpa samma sak. Men det handlar inte bara om det, utan också om igenkänningsfaktorn. Man brukar säga att all publicitet är bra publicitet – vilket det faktiskt ligget något i. Oavsett vad man tycker om en produkt eller ett varumärke, kommer man med största sannolikhet att välja det man känner igen framför något helt okänt. Det finns forskning på detta, forskning som visar att människan väljer det säkra före det osäkra när det kommer till varumärken och produkter. Man vågar liksom inte ge sig ut på helt okänd mark. Produktplacering sker hela iden. Inte bara i film utan även i serier, på arbetsplatser, i folks (gärna kändisars) vardag och numera även på bloggar och i sociala medier. Genom att produktplacera sina tjänster, produkter eller sitt varumärke kan man komma undan marknadsföringsregler då man inte uttryckligen gör reklam för det man säljer. Som konsument kan det vara bra att känna till att produktplacering sker överallt, hela tiden runt omkring. Tänk en gång extra, och förhoppningsvis vill man ha en silvrig Aston Martin själv, och inte bara för att James Bond kör omkring i en sådan.