Produktplacering på Youtube

Produktplacering är med enkla ordform av reklam. Den används i populära filmer för att uppmuntra mottagare att använda den reklamerade produkten. Det är enklast att reklamera produkter från FMCG branschen, men det är också möjligt att placera tjänster och andra, mindre populära produkter i filmer.

Huvudsyfte är att ersätta produkter som inte hade namn med produkter som är erkända. Bästa praxis säger att man inte ska ändra på, eller anpassa scenario till produkten utan de ska anpassa sig själva till filmen i bakgrunden.

Är YouTube en bra plattform för produktplacering?

YouTube är såklart en perfekt plattform för produktplacering. Man har tillgång till miljoner av användare och kan adressera sina tjänster eller varor till en given målgrupp. Själva Google hjälper med det med när man bara börjar skapa första marketing kampanjer. Det är värt att nämna eftersom en sådan möjlighet finns inte i vanlig TV trots att reklam i TV är mycket dyrare. Filmer på YouTube brukar vara mycket korta och själva Google är stolt över att deras användare fokuserar nästan hela tiden på det de tittar på. YouTube har också skapat en viss algoritm som främjar intressanta filmer av god kvalitet. Det gör att produkten eller tjänsten som reklameras blir associerad med god kvalitet också. Förutom det kan man själv välja om den tjänsten eller produkten man har ska vara synliga på filmer för vuxna användare bara.

Är det värt det att produktplacera på YouTube?

Är det värt det att produktplacera på YouTube?
Är det värt det att produktplacera på YouTube?

Produktplacering är en av de mest produktiva form av reklam. Det är så på grund av mycket bra samband mellan pris och effekt som man får för pengarna. När det gäller YouTube, denna pris per användare är ännu bättre. Google levererar väldigt goda förhållanden och analyser som tillhandahåller möjlighet att välja sin målgrupp. Förutom det, YouTube som ingen annan plattform har tillgång till unga användare. Denna grupp av mottagare är lätt tillgänglig på Youtube som uppskattas av de som behöver lansera sin produkt blant ungarna. Denna plattform är som skapad för reklam av till exempel TV spel eller alla sorts elektronik. Många tjänster lanseras ofta av YouTubers då de kan nå målgruppen snabbast. Det är ofta fallet att vissa produkter ska lanseras så snabbt det går under kort tidsperiod. YouTubers kan ta emot svåra uppdrag när som helst man vill och leverera dem väldigt snabbt.

Konkurrens för YouTube

Trots att YouTube är den mest populära och vänliga plattformen för produktplacering är det inte den enda. Ifall man av någon anledning inte gillar YouTube eller dess politik, finns det många andra sätt att produktplacera sina tjänster eller produkter. Nuförtiden den andra mest populära plattform är Instagram. Instagram är en plattform där man laddar upp sina bilder och korta väldigt korta filmer. Det är betydligt lättare att hitta en Instagrammare som skulle vilja produktplacera vår produkt då det tar mycket mindre tid. Dessutom är det mycket billigare och väldigt ofta lika effektiv. Man ska komma ihåg att det slutliga effekten är att nå så många mottagare som möjligt. Trots allt, YouTube har fortfarande flera fördelar över Instagram. Man kan ladda upp långa filmer och visa sin produkt i helhet.