Tips för butiksdesign

Det finns en hel del affärer dit kunderna lockas och verkar återkomma gång efter gång och ibland kan det kanske till och med kännas som om de sitter inne med något hemligt knep för att bli så framgångsrika. Ibland är det för att det är en stor och en välkänd butikskedja medans det ibland är så enkelt att det faktiskt är designen som styr besöken.

Trender och nyheter inom butiksdesign

Att en butik kan erbjuda flexibilitet men också olika upplevelser är två viktiga benämningar när kunder har blivit tillfrågade i vad de uppskattar i en butik de gärna återkommer till. Vad innebär det då att som butik vara både flexibel och erbjuda olika upplevelser och vad för slags upplevelser ska erbjudas? Naturligtvis beror det främst på vad det för slags butik det handlar om. Kanske kan det verka konstigt att som kund bli erbjuden en champagnefrukost i samband med hundmatsköpet på den lokala djuraffären medan det i en lyxigare klädesaffär i stan såklart kan kännas helt rätt.

Genom att också vara flexibel och kvick i vändningarna kan du också skapa succé. I dagens samhälle gäller det att det allra mesta ska gå snabbt och det gäller även i butikerna. Man vill som kund kunna vara effektiv och sköta sitt handlande under en minimal stund så att man kan spendera resten av tiden med att göra annat man njuter av. Att också kunna erbjuda integrerad teknik ger ett gott intryck till kunderna och medan tekniken har moderniserats så har också möjligheten till tekniken lyckats specialiseras i de många olika butikerna.

En blir två blir tre varor

Grundtanken med att ha skapat en lyckad butiksdesign visar sig genom att kunden som tänkt att köpa en enda pryl, faktiskt kommer ut med två eller ibland även flera olika saker. Men hur går det till? Att skylta din butik är absolut underskattat och genom att skylta på rätt sätt kan omsättningen av butiken öka markant.

smart produktplacering

En smart produktplacering är därför A och O och därför är det viktigt att inte visa allt på en och samma gång. Produkter som ibland kräver en viss del av fokus av kunden bör placeras längst in i lokalen då man lätt överser produkter precis vid ingången. Ljud och dofter kan med fördel användas för att skapa en positiv shoppingupplevelse och kanske kan doftljus eller till och med nybakat bröd skapa den där positiva känslan hos kunden.

En viktig del i butiksdesignen handlar om att också skapa en shoppingstig och inte bara en utan flera studier har visat att kunden oftast väljer att se till höger när det först kommer in i en butik. Därför är högersidan optimal att använda för de eventuellt svårsålda varorna eller diverse säsongsbetonade produkter och kunden får därför en maximal exponering av varorna som erbjuds. Av samma skäl bör därför kassan aldrig placeras på högersida då du hellre vill att kunden tar några extra steg i butiken och kanske till och med plockar upp den där prylen de inte visste att de faktiskt absolut behövde.